Hjem
Tilbage

Kilden Til Vores Tillid - Johannes Åbenbaring

Uge 20, 2017
Rick Joyner

Vi gjorde for nylig et overfladisk studie af ”jordens fire vinde ”, og hvordan de udfoldede sig i historiens forløb. Dernæst vil vi se på hvordan forseglingen af Herrens trælle i denne tid, og hvordan de vil holde sig fra at tage "dyrets mærke" på.

Først forsikrer Herren os om, at ingen kan rives ud af Han's hånd. Satan kan ikke stjæle, hvad Gud beskytter, og han kan heller ikke sætte sit segl over Guds segl. Det vigtige spørgsmål er, hvordan bliver vi i Guds beskyttelse, og hvordan undgår vi at tage djævelens, dyrets mærke, og blive beseglet som Guds træl.

Vi har tidligere set på hvordan en moden kristen går gennem fem niveauer af forhold til Gud. Disse er: troende, discipel, træl, ven, og søn/datter af Gud. At være en troende er vidunderlig, og dem, som omfavner Jesus som Frelseren og Han's kors for soning af synd, har evigt liv. Alligevel, Missionsbefalingen var for at gøre disciple, ikke blot omvendte. Kun få troende går videre til at være Herrens discipel, i overensstemmelse med Han's definition for en discipel. Færre vandre fra at være en ægte træl, til stadig kun at vandre som discipel.

I begyndelsen af dette studie af Åbenbaringsbogen, dækkede vi det grundlæggende i, hvad en Kristi træl er, fordi Åbenbaringen blev givet til Herren så Han kunne give den til sine trælle. Af den grund, kan kun dem, der er sande trælle fuldt ud forstå Åbenbaring. Så, forståelse og omfavnelse af denne kaldelse er afgørende. Vi vil gennemgå disse grundlæggende principper for at skabe den nødvendige forbindelse til denne tekst.

Vores forhold til Kristus på alle niveauer er mere end bare at kende det, sige det, eller hævder det - det må være en virkelighed i vores liv. Det gør os ikke noget godt at sige, vi tror på Kristus, hvis vi ikke faktisk tror på Ham. Han's lære fastlægger hvad Han's sande disciple ville være og gøre. Ligeledes, at gøre krav på at være Han's træl gør os ikke noget godt, hvis vi ikke lever livet som en træl. Vores mål skal være mere end bare at forstå livet for en træl - målet må være at leve det.

Ordet ”træl” er en pænere måde at sige ”slave”på. Kristi træl er slave af Kristus. En slave har intet han kan kalde sit, herunder tid, penge, ressourcer, og selv deres familie. Vi bliver trælle når vi giver alt til Ham og ikke holde noget tilbage, nøjagtig som Herren udtalte i:

Lukas 14:33:
33. Således kan da ingen af jer være min discipel, uden at han giver afkald på alt, hvad han har.

Fil. 3:7. Hebr. 11:26.

Under den Gamle Pagt, var slaver tilladt, men trældom var betinget og havde en udløbsdato. Når tiden kom hvor en slave kunne blive fri, men hvis de elskede deres herre og ønskede at forblive i hans tjeneste, kunne de vælge at gøre det. Når de gjorde det, blev de taget til Åbenbaringsteltets dør og blev mærket af præsten som en permanent slave af deres herre.

På samme måde skal vi vælge at blive Herrens Træl. Han vil ikke påtvinge nogen dette. Vi blev købt dyrt, og vi er ikke vores egen. Vi skal vælge at leve livet i totalt engagement. Når vi gør det, markerer Han os som Han's træl. Vi ser dette mærke som Herren sætter på sine trofaste, selv dem i det Gamle Testamentes tid.

Vi ser, at dyret er en økonomisk magt, og hans varemærke er et økonomisk mærke, som afgør, om vi kan ”købe, sælge eller handle.” Det er, fordi den økonomiske magt er den dominerende magt i slutningen af denne tidsalder. Herren kaldte slutningen af tidsalderen for ”høsten”, som er, når al frø der er sået i mennesket er modenet, det gode og det onde. Så dette vil være det tidspunkt, hvor mørket er fuldmoden, men også lyset.

Det ultimative mørke rummer et dominerende økonomisk system, fordi penge er det ultimative menneskelige hjertes afgud. Dette er den primære ting folk sætter deres lid til i stedet for Gud. Økonomi har en stor plads, som afgør, hvem vi virkelig tilhører.

Bob Dylan fik fat i det rigtige, da han skrev sangen, ”You Gotta Serve Somebody”. Tro det eller ej, elsk det eller ej, alle på jorden er en slave. Vi er enten slaver af synd og ondskab, eller vi er en slave af Kristus. Mange forsøger at forhandle en aftale mellem de to, men jo tættere vi kommer til afslutningen af denne tidsalder, vil færre mennesker kunne vakle mellem de to. Lige nu er vi i den tid kaldet ”dalen for beslutning,” og beslutningen er, hvem vi vil tjene.

Vi vil grave lidt mere dybere ned om dette her, i næste uge, men lad ikke en dag gå uden at søge at blive i Herrens beskyttelse ved din voksende tillid til Ham. Gør dette ved at søge at være den bedste discipel du kan være. Gør det at kende Ham og Han's veje til den højeste prioritet i dit liv. Så anvend denne kundskab, viden ved at beslutte hver dag at være en bedre Herrens tjener, der lever for at gøre Han's vilje.

til uge 21
OP