Hjem
Tilbage

Guds nåde - Johannes Åbenbaring

Weeky 46, 2017
Rick Joyner

Nu kommer vi til Åb. 13:1-10. Jeg vil dele kommentarer efter hver del:
1. Og jeg så et dyr stige op af havet; det havde ti horn og syv hoveder og på hornene ti kroner og på hovederne gudsbespottelige navne.
Åb. 11:7, 17:3,8-9,12. Dan. 7:3ff. 2 Tess. 2:3 ff. 1 Joh. 3:21.
ANTIKRIST (kap. 13), 14:9.

Selvfølgelig er dragen djævelen, og han står ved kanten af havet, indtil et dyr kommer op af havet. Som vi ser i Es. 17 og senere i denne profeti, repræsenterer havet - folkemængderne eller nationerne. Så dette dyr opstår blandt folket. Hovederne, hornene og diademerne taler om forskellige konger og kræfter/magter, der kom frem i denne periode.

2. Og dyret, som jeg så, lignede en panter, og det havde fødder som en bjørn og gab som en løve; og dragen gav det sin kraft og sin trone og stor magt.
Åb. 2:13, 12:9. Dan. 7:4-6. Hos. 13:7-8.

Disse tre dyr er alle farlige rovdyr som dræber deres føde og mennesker. Så dette dyr er særlig forbundet med drab, og djævlen giver dyret hans kraft/magt og autoritet.

3. Og jeg så, at et af dets hoveder var som såret til døden, men dets dødshug blev lægt. Og hele jorderig fulgte undrende efter dyret.

4. Og de tilbad dragen, fordi den havde givet dyret magten; de tilbad også dyret og sagde: »Hvem er dyrets ligemand? og hvem formår at kæmpe mod det?«

Som vi har dækket, troede reformisterne, at det "dødelige hovedsår" kom, da Napoleon fængslede paven, som hævdede at være kirkens leder. Dette var den største ydmygelse i pavers historie, der hævdede at være "Gud på jorden." Paven døde i fængsel, og Napoleon ville ikke tillade en anden pave at blive udnævnt. Det syntes for verden at pavedømmet var dødt. Flere år senere havde Napoleon en søn, som han ønskede at indsætte i "kongernes guddommelige ret", så han tillod at en anden pave blev udpeget. Det så ud som om det "dødelige hovedsår" var blevet helbredt, og pavedømmet genvandt hurtigt sin styrke. Hele dette arrangement fik hele verdens opmærksomhed.

5. Og der blev givet det mund til at tale store ord og bespottelser, og der blev givet det magt til at virke i to og fyrretyve måneder
Åb. 11:2. Dan. 7:8,11,25, 11:36, 12:7.

6. Og det åbnede sin mund til bespottelse mod Gud, til at spotte hans navn og Han's bolig og dem, som bor i Himmelen.

Jøderne beskyldte Jesus for blasfemi, som de forklarede i Joh. 10:33. »Det er ikke for en god gerning, vi vil stene dig, men for guclsbespottelse, fordi du, som er et menneske, gør dig selv til Gud.« Her ser vi at blasfemi defineres som, når én hævder at være Gud, og som ikke er det. Paven hævdede ikke kun at være kirkens leder, hvilket er Kristi retmæssige sted, men institutionen gjorde stort set krav på hver eneste titel som er Guds og Kristus i Skriften. Det er let at få dette bekræftet i den katolske litteratur i dag.

7. Og der blev givet det at føre krig mod de hellige og sejre over dem; og der blev givet det magt over alle stammer og folk og tungemål og folkeslag.
Dan. 7:21,23. FORFØLGELSE (Åb. 13:7ff), 17:6. DE HELLIGE Åb. 13:10, 14:12.

8. Og alle de, der bor på jorden, skal tilbede det, alle de, der ikke fra verdens grundlæggelse har deres navn skrevet i livets bog. det slagtede Lams bog.
Åb. 3:5, 17:8. Dan. 12:1. Matt. 25:34. Luk. 10:20. 1 Pet. 1:20.
KRISTI NAVN Åb. 15:3.


9. Hvis nogen har øre, han høre!
Åb. 2:7. Matt. 13:9.
10. Hvis nogen vil bringe andre i fangenskab, han kommer selv i fangenskab; hvis nogen dræber med sværd, han skal selv dræbes med sværd, Her gælder det for de hellige om udholdenhed og tro.
Åb. 14:12, 18:6. 1 Mos. 9:6. Es. 33:1. Jer. 5:12. Matt. 26:52. Luk. 21:19. TRO-DE HELLIGE (Åb. 13:10, 14:12), 17:6.

De erklærede "kættere" og dræbte under forfølgelsen gennem Middelalderen var for det meste kristne, der troede på at Jesus alene var Kirkens leder. De havde mange andre forskelle med den katolsk lære, men det var den vigtigste. Denne doktrin erstattede Kristus selv og var opfyldelsen af profetien om syndens menneske som skulle tage plads i Guds tempel - kirken - erklærer sig selv for at være Gud. Den protestantiske historie ser dem, der blev forfulgt som de sande hellige og martyrer for troen. I løbet af denne tid blev der dræbt millioner i hvad der stadig er den mørkeste periode i historien, hvilket er grunden til, at nogle henviser til det som "Den Mørke Tidsalder."

Dette er en ubekvem og ubehagelig sandhed, men det er en, vi skal omtale og få de lektioner, der er givet til os i Åbenbaringsbogen, så årsagerne til sådanne forfærdelige ondskaber kan anerkendes og overvindes. Imidlertid brugte mange af de protestantiske bevægelser, der greb disse ting om pavedømmet, videnskaben arrogant og antog sig at være bedre end den romerske kirke. Så mange af de protestantiske bevægelser gjorde væsentligt de samme ting, som katolikkerne havde gjort overfor dem, der ikke ville underkaste sig deres synspunkter.

Denne skildring af en frafalden og skøge kirke handler ikke kun om en betegnelse, men om, hvad vi alle vil blive uden Guds nåde. Han giver sin nåde til de ydmyge. Det er en farlig ting at pege på andre, eller tro at vi er bedre end de er. Herren gav os ikke Åbenbaringsbogen, så vi kan pege fingeren af andre, men snarere på os selv. Vi må omfavne det faktum, at vi alle har brug for at omvende os fra den intolerance, der fører til en sådan ødelæggelse. Når vi fortsætter denne undersøgelse af Åbenbaringsbogen, vil dette blive gjort klarere.

til uge 47
OP