Hjem
Tilbage

Afvigelsen i Perspektiv - Johannes Åbenbaring

Uge 28, 2018
Rick Joyner

Meget af det, jeg har brugt i dette studie, har været fra et historisk syn af Åbenbaringsbogen, som var almindelig og næsten universel i den protestantiske kirke før 1844 Adventsbevægelsen. Det var under denne bevægelse, da meget af den fremvoksende evangeliske kirke omfavnede en mere futuristisk forståelse af Åbenbaringen. Som nævnt har jeg studeret de fleste af Åbenbaringens perspektiver og har fundet nogle fordele for de fleste af dem. Men nogle af hullerne og modsætningerne i det fremtidige perspektiv vil blive løst med en forståelse af den historiske opfattelse.

Selvfølgelig har nogle, der holder til et ekstremt historisk syn, normalt også nogle huller og modsætninger, og det vil være godt at studere nogle af de fremtidige synspunkter. Ifølge 1 Kor. 13, vi alle "se stykvis" og "stykvis" kende." For at få et komplet billede skal vi være åbne for andre, der har stykker, vi ikke har.

Et interessant perspektiv på Åbenbaringsbogen er, at historien er en stadig stigende og skærpende spiral, der kulminerer i slutningen af tidsalderens højdepunkt. F. eks, har der været mange antikriststyper i historien, men som historien udfoldede, ville hver ny være mere som den endelige, som ville fremstå i slutningen af tidsalderen. Napoleon kan have været mere som den ultimative version end de tidligere antikriststyper, men Hitler var endda mere af en antikrist end Napoleon.

For de af jer, der er seriøse elever af åbenbaring og bibelsk profeti, vil jeg gerne anbefale den islamiske antikrist af Joel Richardson. Denne bog har en fremtids syn, men jeg synes det har en stor del af fortrin og mangler. Det er en velfortjent New York Times Bestseller, og parallellerne mellem den islamiske Mahdi og den kristne antikrist er bemærkelsesværdige. Denne bog er også en af de bedste studier af islam, der er bekendtgøre koranen, som skal forstås for at forstå, hvad der sker i verden i dag.

Der er stadig meget plads til oprigtighed og ydmyghed i ethvert synsvinkel af bøgerne i Daniel og Åbenbaringsbogen, og jeg har en personlig mistillid til enhver, der er overdrevent selvsikker om deres synsvinkel. Det betyder ikke, at vi ikke kan have tillid til de dele, vi ser, men når man er tilbøjelig til at forringe eller angribe andre, der har en anden opfattelse, er det som regel et tegn på svaghed i deres position. Vi må søge sandheden, som vi kan have tillid til, men forståelse for, at vi "stykvis kender", kræver også, at vi forbliver åbne og lærbare. Til dato er de, der bliver dogmatiske i deres synspunkt af bibelsk profeti, i fare for at blive som det første århundrede farisæere og modsætter sig Herrens formål, som de hævder at tjene.

Igen, det vigtigste kendetegn for dem som ville kende tiderne, er, at kende Jesus Kristus, formålet med Åbenbaringsbogen og formålet med alt som blev skabt. Åbenbaringsbogen blev givet som en "åbenbaring af Jesus Kristus" (se Åb. 1:1), ikke en åbenbaring af antikristen eller udfoldelse af begivenhederne. Af denne grund bør vi hellige vores opmærksomhed på at forstå, hvad Kristus gør, snarere end hvad der kan udfolde sig i forhold til antikristen. Vi kan kende alle mysterierne, men hvis vi ikke lever i Guds vilje, så bliver vi bedraget på en langt mere dyb og destruktiv måde.

Kulminationen af Åbenbaringsbogen, vi er ved at studere, har stadig mange ting at belyse om det onde, der snart vil udfolde sig. Endnu vigtigere handler det om Guds herlighed, der skal åbenbares gennem Jesus Kristus og Han's tilhængere. Det vil være "Herrens store og forfærdelige dag." Jeg vil være herlig for dem, der er i Ham og forfærdelige for dem, der ikke er det.

Dette er et af de ultimative formål for hele menneskehedens historie - der er to veje, to valgmuligheder, og de kommer begge til følgeslutning til sidst. For dem der er her for at se det, vil dette være det ultimative privilegium og ære. Når "mørket dækker jorden og det dybe mørke nationerne", er det også den tid, hvor Herrens herlighed rejser sig og ses over Han's folk (se Es. 60:1-3).

til uge 29
OP